به گزارش سینماپرس، مسعود کرامتی در گفتوگو با ایرنا درباره انگیزه حضورش در نمایش «اشتراکی» توضیح داد: این اثر به مشکلات مردم میپردازد و ارائه یک نوع تازه از تئاتر است که در به تصویر کشیدن یک موقعیت اجتماعی موفق عمل میکند. من پیشتر هم گفتهام که ما هنوز در کشورمان فرهنگ آپارتماننشینی نداریم و آن را به درستی نیاموختهایم. ما که هنوز به آپارتماننشینی عادت نکردهایم به خاطر مسائل اقتصادی، مجبوریم به صورت اشتراکی در یک آپارتمان زندگی کنیم. در واقع گل بود و به سبزه نیز آراسته شد.
این بازیگر با بیان این که نمایش خیلی به مقوله زندگی اشتراکی و مسائلش نمیپردازد تاکید کرد: مساله مهم نمایش ورود شخصیت پدربزرگ به یک جمع است که در نهایت بمبی در بین این جماعت میاندازد و میرود. یک آدم غریبه ای وارد میشود و نظمی را بر هم میزند. پس از رفتن او آدمها جدا از مسائل روزمره ای که دارند، نسبت به هم بدبین خواهند شد و یک سری مسائل هم مثل آوار بر روی سرشان خراب می شود. این شخصیت با ورود خود، نگاه و رفتار آدمها را نسبت به یکدیگر تغییر میدهد. در نهایت من امیدوارم وقتی مخاطب سالن نمایش را ترک میکند، با خود فکر کند که آینده این دو خانواده چه خواهد شد.
کرامتی در پاسخ به این سوال که آیا زندگی اشتراکی در شهر تهران را از نزدیک دیدهاید، گفت: در تهران زندگی اشتراکی داریم و من خودم خانوادههایی را که در یک خانه زندگی میکنند از نزدیک دیدهام. البته مواردی که دیدم زندگیهای تلخ و سیاهی نبود. آدم هایی بودند که با هم کنار آمده بودند و کنار هم زندگی میکردند.
بازیگر نمایش «اشتراکی» با اشاره به مفاهیم مورد اشاره در اثر و سبک زندگی اشتراکی بیان کرد: فرهنگ ما با چنین سبک زندگیای سازگار نیست؛ چون در فرهنگ ایرانی خانه جای امن است. ما ضرب المثلی داریم که هیچ جا خانه آدم نمیشود. ما ایرانیان با غربیها فرق داریم و هر جا باشیم دوست داریم، زودتر خودمان را به خانه برسانیم و یک نفس راحت بکشیم. این فرهنگ در آپارتمان نشینی با معماری که دارد به هم ریخته است. آشپزخانه اپن (باز) به فرهنگ ما بیربط است. در زندگی اشتراکی دو خانواده باید مدام مراقب رفتارشان باشند و خودشان را جمع و جور کنند.
ارسال نظر